Oplossen van Rubik's kubus

De leerlingen leren wat over de geschiedenis van de Rubik's kubus. Daarna gaan ze proberen de kubus op te lossen. We beginnen met de witte kant. Eerst moeten ze een kruis maken, daarna de hoekjes. Vervolgens draaien we de kubus om en is wit aan de onderkant. We gaan dan de middelste laag oplossen. Een aantal leerlingen lukt dit en ze gaan verder met de laatste laag en dat is geel. Een aantal leeringen lukt het om de kubus op te lossen volgens het stappenplan van de handleiding. Deze leerlingen oefenen thuis ook veel. We hebben ook een leerling die de 4x4 en de 5x5 kan maken. Op het bord staan wat algoritmes die de kinderen leren uit te voeren vanuit een opgeloste kubus. Op deze manier leren ze wat een algoritme is en leren ze deze te lezen.