ICT

ICT speelt een belangrijke rol op onze school. ICT onderwijs is al meer dan 20 jaar een vast onderdeel in ons lesprogramma. Vanaf groep 1 wordt het leren in de klas ondersteund met Digiborden, Ipads, Chromebooks en Pc’s. Voor leerlingen is het vaak al vanzelfsprekend om met deze apparaten te werken of te ‘spelen’ en de leerkracht geeft daarbij de educatieve en technische ondersteuning.

Aanleren van ICT vaardigheden

Vanaf groep 3 hebben de leerlingen allemaal een persoonlijk Chromebook. De leerlingen loggen in op onze leeromgeving. Als de leerlingen zijn ingelogd hebben ze toegang tot hun eigen Office 365 omgeving waar ze werkstukken en spreekbeurten kunnen maken en bewaren. De leerlingen leren om informatie op te zoeken op Internet en ze leren de gevonden informatie te beoordelen op juistheid. We vinden het ook belangrijk dat leerlingen op een goede manier omgaan met Social Media en we besteden daar aandacht aan door middel van groepsgesprekken.

STEAM

STEAM (Science, Technology, Engineering, Art en Mathematics.)

Onze school heeft beschikking over een mooie techniekruimte die is ingericht als een Makerspace. Er zijn fijne en aantrekkelijke werkplekken gecreëerd waar kinderen kunnen werken. Zo hebben we 2 grote hoge Lego tafels waar kinderen zowel staand als zittend op hoge krukken aan kunnen werken. We volgen de Wetenschap & Techniek leerlijn van Lego. We hebben materialen voor groep 1 t/m 8. Voor kleuters hebben we Technisch Duplo, waarmee de kinderen de werking van tandwielen leren. Voor de groepen 3 t/m 8 hebben we Technisch Lego waarbij de kinderen de werking van tandwielen, assen, hefbomen en katrollen ontdekken. Ook hebben we twee Lego Robotten van Lego Spike en Lego Wedo. Deze kunnen geprogrammeerd worden op een Chromebook. Vooral tijdens de cultuurmiddag kunnen groepen leerlingen werken in deze makerspace.

Experimenten

Om de week krijgen de leerlingen van groep 3 t/m 8 de gelegenheid om te experimenteren. Het zijn proefjes waarbij ze eerst moeten voorspellen wat er kan gebeuren. Na het onderzoek moeten de leerlingen een conclusie verwoorden. De oudere kinderen schrijven de voorspelling en de conclusie op. Tijdens deze lessen wordt er veel aandacht geschonken aan woordenschat. Foto’s van deze activiteiten kun je hier vinden.

Leerlijn programmeren

We hebben een eigengemaakte leerlijn ‘Programmeren’. Programmeren is net als taal en rekenen een heel belangrijke vaardigheid en valt ook al heel jong te leren. We willen de kinderen deze leuke vaardigheid laten ontdekken omdat het belangrijk is voor hun beroepskeuze en toekomst. Deze leerlijn sluit ook aan op onze nieuwe leerlijn voor ‘Wetenschap en Technologie’. Voor deze leerlijn gebruiken we o.a. onderstaande middelen:

Bee- bot In groep 2 en 3 wordt gewerkt met de robot “Bee- bot”. De Bee- bot is een kleine robot in de vorm van een bij. De kinderen kunnen deze robot voorprogrammeren met een aantal knoppen bovenop. De kinderen moeten zich goed kunnen oriënteren in de ruimte en vooraf bedenken wanneer de robot links of rechts moet draaien.

Scratch Vanaf groep 5 leren de kinderen programmeren via een website: Scratch.mit.edu. Scratch is een visuele programmeer omgeving, de kinderen kunnen door middel van blokken een programma in elkaar zetten. De kinderen kunnen animaties maken maar ook spelletjes programmeren. Je kunt het programma inzetten voor zowel jonge als oudere kinderen.

Code.org De website Code.org wordt over de hele wereld gebruikt om kinderen te leren programmeren. De leerlingen kunnen diverse levels en onderwerpen doorlopen en de leerkracht heeft een overzicht van de vorderingen van de leerlingen.

Micro:bit De micro:bit is een klein micro-computertje met knopjes voor de bediening, en een 5x5 led matrix als beeldscherm. De micro:bit beschikt ook over vele sensoren. Door gebruik te maken van de juiste Blocks kunnen temperatuur, licht, acceleratie, oriëntatie en magneetvelden gemeten en gebruikt worden in de zelf te maken toepassingen.

3D printen

Onze 3D printer is door leerlingen zelf gebouwd in schooljaar 2017. Dit was de Ultimaker Original +. Deze wordt niet meer gebruikt. We hebben nu een “Creality Ender 3 pro”. Het 3D-printen en ontwerpen wordt een belangrijk onderdeel binnen onze nieuwe leerlijn voor Wetenschap en Techniek. Leerlingen van groep 7 en 8 leren een ontwerp te maken met het online programma Tinkercad.com.

Webbased software

Al onze methode gebonden software is “webbased” en dus via Internet te benaderen. Dit heeft het voordeel dat het niet meer uit maakt met welk apparaat je gaat werken. We gebruiken nu Pc’s, Chromebooks en Ipads. De leerkrachten beschikken ook over methode gebonden Digibord software van Malmberg en Blink-studio. De leerlingen werken met de oefensoftware van Wereld in Getallen, Taal Actief en Blink-start. De leerkrachten kunnen in het beheer de leerresultaten inzien en lesmateriaal en toetsen voor de leerlingen klaarzetten. De leerlingen administratie wordt gedaan met het online programma ParnasSys.