De MR/HOP

Medezeggenschapsraad (MR)

De Medezeggenschapsraad is samengesteld uit een gelijke vertegenwoordiging van ouders en personeel en de directeur als adviserend lid. Haar bevoegdheden/taken zijn als volgt:

• in goede harmonie met HOP en teamleden overleg plegen over schoolaangelegenheden bv. Leerplan, schoolgids, begroting etc.
  • adviserende stem bij wijziging van het beleid tot aanstelling/ontslag van personeel
  • adviserende stem bij fundamentele wijziging in de organisatie van de school Daarbij moet uiteraard rekening worden gehouden met richtlijnen en voorschriften die in de wet staan. De vergaderingen zijn openbaar en de notulen kunnen door belangstellenden worden ingezien. De leden van de raad worden om de twee jaar gekozen. Kandidaten voor MR/HOP kunnen zich aanmelden bij de directeur.

Leden van de MR schooljaar 2024-2025:

Hulpouderploeg (HOP)

De hulpouderploeg is samengesteld uit een vertegenwoordiging van ouders van iedere groep. De HOP helpt ons bij;

• relatie ouders-school in stand houden en het verstrekken van informatie naar ouders
  • het activeren van interesse voor het schoolgebeuren bij ouders
  • het innen van de vrijwillige bijdrage, bijdrage voor schoolreizen
  • het verlenen van assistentie bij de organisatie en uitvoering van activiteiten, o.a. Sinterklaasfeest, Kerstmaaltijd, Carnaval, Paasfeest, etc. De HOP van OBS Harry Bannink is opgegaan in een stichting, namelijk Stichting OBS Harry Bannink. De statuten van de stichting zijn opgemaakt bij de notaris, ook staan we ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Een stichting wordt opgericht, om met behulp van een bepaald vermogen een doel te realiseren. In de statuten staat welk doel de stichting heeft. Een stichting mag wel winst maken, maar aan de uitkering van de gemaakte winst zijn beperkingen gesteld. Zo moeten de uitkeringen een ideële of sociale strekking hebben. Om deze reden is de stichting, net als de vereniging, geen geëigende vorm om een onderneming te starten. Een stichting wordt meestal gebruikt bij een ideëel of sociaal doel.

De stichting is een rechtspersoon en daarom een zelfstandig drager van rechten en plichten. De bestuurders van een stichting zijn dus niet aansprakelijk voor schulden van de stichting. Bij stichtingen die onder de vennootschapsbelasting vallen, zijn wel de anti - misbruikwetten van toepassing. Bestuurders van zulke stichtingen kunnen onder bepaalde omstandigheden aansprakelijk worden gesteld. De bestuurders van een stichting zijn niet in loondienst van de stichting.

Ouderbijdrage/Schoolreisgelden

Van de vrijwillig ouderbijdrage worden alle bijzondere activiteiten betaald zoals Sinterklaas, Kerst, Pasen, afscheid groep 8, etc. U begrijpt wel dat de vrijwillige ouderbijdrage echt nodig is om voor uw kinderen bijzondere activiteiten te kunnen blijven organiseren. Maar…… bij ons op school doen alle kinderen overal aan mee!

Betalen

U kunt uw vrijwillige bijdrage overmaken naar ons bankrekeningnummer NL72 INGB 0000 7264 18 van de ING Enschede onder vermelding van Stichting Ouderraad OBS Harry Bannink: vrijwillige ouderbijdrage 2024-2025, naam van uw kind en in welke groep hij of zij zit. Meer informatie hierover leest u in de brief die alle leerlingen aan het begin van het schooljaar hierover krijgen.

Van de kinderen die gedurende het schooljaar van school gaan, wordt het te veel betaalde ouderbijdrage/schoolreisgeld teruggestort op de rekening van de nieuwe school, als het gaat om vergoeding door Stichting Leergeld of op de rekening van de ouders indien het gaat om de betaalde activiteitenvergoeding. Dit gaat in overleg met de directeur. U moet zelf wel uw bankrekeningnummer aan school doorgeven.